DE OPLOSHELD

de-oplosheld

De juiste tijd

Het is belangrijk dat je als ondernemer een afgewezen offerte niet persoonlijk opneemt.

Ik ga ervan uit dat je je best hebt gedaan om een passende offerte aan te bieden. Die recht doet aan beide partijen. Maar als het moment niet daar is, dan gaat het feest niet door. De champagne kan in de koelkast blijven. Dat je baalt, is logisch. Maar blijf niet in zak en as zitten, schud het van je af.

Momentum

Voor de een hangt momentum samen met het universum en de ander kijkt er praktisch naar. Kun je dit beïnvloeden? Ik denk dat momentum vaak een optelsom is van allerlei kleine acties en gebeurtenissen over een langere periode. Oftewel, je hebt ergens naar toe gewerkt en ineens valt het kwartje. Rolt het balletje de goede kant op. Zegt de ander volmondig ja op jouw offerte.

Pinnige juffrouw

Een klant wordt pas klant als hij eraan toe is. Zowel rationeel als emotioneel. Dit gaat dus niet alleen om het rationele en de overduidelijke voordelen die het inroepen van hulp biedt. Het gevoel van de klant is vaak nog belangrijker. En dat heeft weer te maken met allerlei factoren. Hoe iemand opgevoed is bijvoorbeeld. Is hulp vragen zwak? Dan wordt het nemen van de beslissing om hulp te vragen knap lastig. Of heeft iemand geleerd dat hij gebaat is bij samenwerking? Dat vergemakkelijkt de zaak.

Ook totaal ongrijpbare zaken spelen een rol. Misschien ging de vorige offerte niet door omdat ik op zijn pinnige juffrouw van vroeger lijk, je weet het niet.

En ineens was het tijd. De juiste tijd. Mijn potentiële klant is een klant geworden. Na driekwart jaar contacten en uitstellen, was het moment daar. Ik kreeg groen licht, de go – no go werd een go, de vlag kon uit en de champagne open.