DE OPLOSHELD

de-oplosheld

Bezuren

Oef, een tik tegen mijn hoofd. En ik was nog verbaasd ook. ‘Dekking niet op orde, hè,’ grijnsde mijn trainer.

Problemen zitten vaak in een klein hoekje.

  • Je hebt een camerasysteem gekocht, maar bent vergeten om het daadwerkelijk aan te sluiten. Jammer bij inbraak;
  • Mijn klant zei: ‘Hoe kan het nou dat ze met een halflege bus in Veghel staan? Controleert dan niemand of alles wat nodig is in de bus ligt?’
  • Een persfoto met een monteur in smerige werkkleding. ‘Heeft hij weer niet zijn kleding op tijd ingeleverd bij de wasdienst en schone kleding opgehaald,’ zucht mijn kennis.

Tunnelvisie

Focus is goed, tunnelvisie niet. In een poging om alles zo goed mogelijk te doen, gaat er bij elke ondernemer daardoor ook weleens wat fout. Je bent zo gefocust op één aspect dat je de rest vergeet.

Je bent zo gefocust op je klant, dat je je medewerkers niets uitlegt. Die weten toch zelf alles wel? Je bent zo gefocust om het probleem van je klant op te lossen, dat je niet ziet dat je vergeten bent de juiste materialen tijdig te bestellen.

Als je focus in tunnelvisie verandert, dan kost je dat meer tijd, geld en energie. Je moet nog een keer terug naar je klant. En elke keer dat een medewerker iets fout doet, omdat hij niet weet hoe het moet, zorgt voor frustratie bij jullie allebei.

Kickboksles

Ik was zo gefocust op de stoot die ik ging geven dat ik mijn dekking was vergeten. En ja, dat moest ik gelijk bezuren tijdens mijn kickboksles. Een stoot uitdelen zonder dat mijn dekking op orde was, zorgde voor meer problemen in plaats van minder.

Stel jezelf de vraag, lost mijn oplossing gelijk mijn hele probleem op? Ja? Doen! Nee? Doe een stapje terug. Bekijk wat nodig is zodat het antwoord ja wordt.