DE OPLOSHELD

de-oplosheld

Overstap

‘Jen, kun je ook nog even ons handboek nalopen en aanpassen?’ vraagt mijn klant. Ze heeft een eigen uitzendbureau. We hebben er net een uurtje sparren op zitten. We hebben haar plannen en de vervolgstappen besproken. En het handboek schiet haar te binnen. ‘Bijna vergeten,’ zegt ze.

Lopende werk

Ze vindt het prettig om zowel een sparringpartner als uitvoerende rechterhand te hebben. In één en dezelfde persoon. Ik merk dat veel klanten dat een fijne combinatie vinden. Ondernemers zijn doeners. Ze vinden het prettig om in gesprek de knopen te ontwarren, hun dromen te vertellen en hun problemen te delen. En daarna willen ze door. In de actie. Daarom ben je ondernemer geworden, je wilt je plannen realiseren.

Of neem de eigenaar van een industrieel bedrijf. Maken, dat vindt hij prachtig. Hij bedenkt de mooiste technische producten. In zijn enthousiasme loopt hij zichzelf weleens voorbij. Dus, uurtje praten, rommel opruimen en weer aan de slag. Alleen in dat uurtje heeft hij weer vijf ideeën bedacht. Het lopende werk aan zijn bedrijf blijft liggen. Nu hebben we de afspraak dat ik me bezighoud met processen, personeel en facilitaire zaken.

Andere kant

Bij de ene klant begin ik met ‘doen’. Bij de andere met ‘praten’. Vaak maakt een klant de overstap naar de andere kant. ‘Want het is toch wel handig dat je beide kan,’ zei de cateraar, ‘ik kan wel een tweede man zoeken, maar jij bent hier toch al van alles op de hoogte. Scheelt me tijd.’

‘Het handboek is ook gefikst,’ zeg ik tegen mijn klant als ik aan het einde van de dag het uitzendbureau uitloop. ‘Fijne avond en tot volgende week!’