DE OPLOSHELD

de-oplosheld

Beleg

Je kunt er wel depri van worden. Inflatie, dure boodschappen en dan gaat de btw op benzine ook zo goed als zeker weer naar het hoge tarief per 1 juli. ‘Hoe ga je daar nu mee om als ondernemer?’ vroeg een klant laatst aan mij. ‘Ik voel het in mijn beide portemonnees. Privé zijn de boodschappen duur en zakelijk rijzen de verpakkingskosten de pan uit.’

Verlies

Je kan alle gestegen kosten 1-op-1 doorberekenen naar je klanten. Of je kiest ervoor om dat deels of niet te doen. Mag je zelf weten. Als je de lasten kunt dragen, heb je een keuze en neem je je verlies. Staat het water je aan de lippen, dan is dat geen optie.

En zo kom ik bij de vraag wat bereken je eigenlijk allemaal door aan je klant? De huidige gestegen prijzen zijn lekker concreet. Daarnaast kent iedereen wel een grijs gebied in zijn berekening. Neem bijvoorbeeld onderzoekskosten. Je weet zelf iets niet en gaat dat onderzoeken. Dat kost meer tijd, dan wanneer je al eens zo’n geval bij de hand hebt gehad. Doorberekenen aan deze ene klant? Of zie je het als investering, zodat je meerdere klanten kan bedienen nu je deze kennis hebt opgedaan?

Gratis werken

En hoe zit dat met advies? Een andere klant van mij klaagde laatst dat iedereen hem om advies vraagt. Hij zei: ‘Iedereen mag me vragen, maar het loopt de spuigaten uit. Al die korte telefoontjes kosten me bij elkaar veel tijd. Die tijd kan ik niet factureren. Wat moet ik ermee? Ik wil mensen ook niet voor het hoofd stoten.’

Maak een afspraak met jouw collega-ondernemers. Spreek af dat jullie elkaar gerust kunnen bellen en als het in de papieren gaat lopen, dat jullie dan wel gaan factureren. Wederzijds uiteraard. Zo voorkom je dat je tijd weglekt en je niet te veel gratis werkt. Het geeft je de mogelijkheid om iemand te helpen, omdat je dat graag doet. En, zo kan je kiezen voor wie je wel of geen uitzondering maakt. Want uiteindelijk moet er brood op de plank komen, het liefst met beleg.