DE OPLOSHELD

Balen

Gestrest loopt ze heen en weer in haar kantoor. Na een schadegeval in het magazijn kreeg ze een discussie met de verzekeraar over de vergoeding.

Onfortuinlijk

‘Hoe kan dat nou? Ik heb een tussenpersoon en hij zegt altijd dat alles goed is. Nu heb ik schade en krijg ik de schade niet vergoed,’ zegt ze boos. ‘Ik betaal me blauw, de premies stijgen en nu moet ik zelf nog betalen. Dat gaat toch nergens over!’

Een medewerker was zo onfortuinlijk om met de heftruck tegen een stelling aan te rijden. Het gevolg was dat de stelling omviel met alles wat erin stond. De medewerker is zich kapot geschrokken. De voorraad kantoorartikelen is beschadigd en kan afgeschreven worden.

Geschrokken

De discussie met de verzekeraar gaat over het vergoeden van de schade volgens de verzekeringsvoorwaarden. In deze voorwaarden staat dat de stellingen vastgezet moeten zijn aan de vloer van het magazijn. Juist bij deze stelling was dat niet het geval. Zal je altijd zien.

‘Als je de voorwaarden erop naleest, dan zie je dat je daar niet aan voldoet,’ zeg ik rustig. Ze denkt na. ‘Ja, ik begrijp het wel, maar ik baal als een stekker. En, ik ben erg geschrokken. Wat als er iemand onder terecht was gekomen? Dat had heel anders kunnen aflopen.’

‘Maar hoe voorkom ik dit in de toekomst?’ vraagt ze me. ‘Kijk elk jaar je verzekeringen na of je nog aan de voorwaarden voldoet. Als je het niet volledig begrijpt, maak een afspraak met je tussenpersoon en laat het je uitleggen,’ zeg ik. ‘En als er wijzigingen zijn, geef ze direct door. Op die manier voorkom je dat je wel verzekerd bent, maar toch niet uitgekeerd krijgt.’