DE OPLOSHELD

‘Ja, dit moet eerst even’

Vooral dat even, dat doet het hem. Het klinkt als bijna klaar, het kost niet veel tijd, het is zo gebeurd. Even kaapt je tijd. Je verliest het altijd van even.

Asociaal

We zitten in gesprek en haar telefoon gaat over. Ze heeft een goedlopend bedrijf, een paar man personeel en zit in de technische branche. Mijn klant kijkt op haar telefoon en zegt: ‘Deze moet ik aannemen, het duurt maar heel even’. Dan kijkt ze kijkt mij aan en neemt niet op. ‘Je wilde toch opnemen?’ vraag ik. ‘Ja’, zegt ze, ‘maar ik doe het toch niet. Even duurt altijd lang en eigenlijk vind ik het ook asociaal. Ik ben al met jou in gesprek’.

Versnippering

Overkomt jou dat ook weleens? Dat je zegt dat het maar even duurt en je toch weer een half uur verder bent? Dat je je telefoon opneemt terwijl je al in gesprek bent met iemand? Dat je iemand in de wacht zet op je telefoon ‘omdat je heel even de andere lijn moet pakken?’

Ik ben blij dat mijn klant in zag dat het beter was dat ze de telefoon niet opnam. Niet alleen fijner voor mij, ook voor haarzelf. Ze kan nu eerst het gesprek met mij afmaken en dan haar aandacht weer op het volgende richten. Minder versnippering kost minder energie. Netjes afronden is goed voor de relatie. Het geeft jezelf rust. Door je aandacht bij één ding te houden, voel je je minder opgejaagd.