… en weer gaat er iets gierend mis. Iedereen kent de befaamde reclames van Centraal Beheer Achmea wel. Hilarische en zeer herkenbare situaties waar ik vaak de slappe lach van kreeg.
Ik sprak een ondernemer van een groothandel in stoffen. Hij is trots dat zijn bedrijf goed draait en dat hij genoeg personeel heeft. Hij heeft alle aspecten van de bedrijfsvoering in eigen hand. Van ICT en logistiek tot aan de marketing. ‘Zo heb ik overal zicht op,’ vertelde hij me.
Extra harde schijf
‘Waar zitten voor jou de grootste risico’s in je bedrijf?’ vroeg ik hem. Een diepe fronsrimpel verscheen. Na enig nadenken zei hij dat het met de risico’s wel meeviel. Tijdens corona hadden ze leveringsproblemen gehad, maar dat was allemaal voorbij. Oja, er was een koppeling tussen het voorraadsysteem en het boekhoudprogramma dat wat haperde. Daar moest hij nog even achteraan.
Enthousiast begon hij uit te leggen hoe de ICT in zijn bedrijf geregeld was. Had hij ook zelf gedaan. Het bedrijf groeide en de ICT groeide mee. ‘Hoe heb je dat geregeld dan?’ was mijn vraag. Zijn antwoord luidde: ‘Ik koop er elke keer gewoon een computer bij. Boekhouden deed ik in Excel totdat het niet meer ging, toen heb ik een boekhoudprogramma aangeschaft. Daar in de hoek staat onze server, ik schroef er gewoon een extra harde schijf in en klaar!’
Gesmolten server
‘En de back up?’ vroeg ik. Waar is je back up? Die bleek in dezelfde server te zitten. ‘En wat als je bedrijf afbrandt en je een gesmolten server hebt?’ vroeg ik hem. Hij viel stil. ‘Euh, ja dat weet ik niet.’
Heb jij weleens in kaart gebracht welke risico’s jouw bedrijf loopt? Het is goed om te weten waar de zwakke plekken zitten. Dan kan je een back up regelen en heb je ook een verhaal voor je verzekeraar. Want die houden niet zo van aan elkaar geknoopte zaken.