De leukste mensen die er zijn. Als je tenminste klanten hebt die bij je passen. Je dag wordt er een stuk leuker van als je je expertise in kan zetten bij juiste mensen.
Wie zijn dan mijn klanten? Dat is een diverse groep. Van zzp’er en mkb’er tot de grote organisatie. Het schijnt dat je een niche moet hebben. Zover ben ik nog niet.
Wat deze klanten kenmerkt? Een hoop plannen. Ze hebben allemaal plannen. Grote plannen zoals een tweede vestiging tot kleine plannen om een fatsoenlijke planning te maken. Het zijn mensen die over het algemeen de wereld positief tegemoet treden. Ze kennen tegenslagen en weten dat die ook weer voorbijgaan.
Het zijn mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen. Of ze daar nu zin in hebben of niet. Het lijkt wel alsof ze door een onzichtbare kracht naar een nieuwe ontwikkeling worden geduwd.
Het belangrijkste dat mijn klanten kenmerkt, is het vermogen om te reflecteren. Wie ben ik en wat doe ik? Waarom doe ik dat en hoe? Is dit wat ik wil? Leiden mijn acties tot de door mij gewenste uitkomst? Wat wil ik veranderen?
Mooie vragen met evenveel uitkomsten. Ook lastige vragen. En daar verschijn ik op het toneel. Hulp als je vastloopt. Een sparringpartner om je uit die vicieuze cirkel te helpen. Soms met een luisterend oor en soms met een figuurlijke schop onder je kont. Met een projectplanning, advies of een opbeurend appje. Want uiteindelijk moet je het wel zelf doen.